Marcel Warmenhoven

De beeldhouwer Marcel Warmenhoven (1954) werkt met zeer diverse materialen, maar zijn beelden van dieren- en mensfiguren vervaardigd uit houten meubelonderdelen en -gebruiksvoorwerpen zijn wel héél opmerkelijk.

Meest recentelijk (2024) lijkt de kunstenaar terug te grijpen naar oude uitgangspunten en lijkt hij zijn publiek te willen overtuigen van de nog immer aanwezige oorspronkelijke kracht van zijn werk die schuilt in eenvoud en originaliteit.
 
Getuige daarvan is onder andere het beeld MIERENETER. We zien een deel van de klep van een houten wc-bril waaraan de tapkraan uit een wijnvat is bevestigd; als oortjes zijn daarin de handvatjes van ouderwetse cocktailvorkjes geprikt en als poten van het beest volstaan twee afwasborsteltjes en pootjes van een nachtkastje of iets dergelijks. Zelf zegt Warmenhoven over het beeld dat het een kopie is – “bij benadering” – van een verloren gegaan werk uit 1982. Hoe onwaarschijnlijk dat historisch gezien ook is, het levert wel een aanstekelijk, humoristisch werkje op dat niet onder doet voor een van de allereerste uit de lange reeks: HOND uit 1980.
 

Hij begon er mee in de vroege jaren tachtig en die eerste beelden getuigen van een vaardige snelheid en inventiviteit. Stoelpoten die dienst doen als de poten van een dier. De staart, een verfkwast. Lichtvoetigheid voert de boventoon.

In zijn latere werk laat hij zich meer en meer kennen als een bekwaam vakman die de gave heeft om het weerbarstige materiaal naar zijn hand te zetten.
De oorspronkelijke vorm van de voorwerpen wordt geen geweld aangedaan. Daardoor blijven ze herkenbaar: kleerhangers, schoenspanners, stoelpoten, pollepels enzovoort. Het materiaal wordt echter in een nieuwe discipline gedwongen. Achteloos door ons weggegooide voorwerpen, als nutteloos afgedaan, krijgen nieuwe betekenis wanneer Warmenhoven ze inzet voor de productie van zijn beelden.

In een serie meer dan levensgrote dierfiguren en portretten hanteert Warmenhoven de herkenbare elemen- ten soeverein en komt tot een geraffineerde figuratie. Uiterlijk doen de beelden denken aan anatomische spiermodellen die in het medisch wetenschappelijk onderwijs gebruikt worden.

In de loop der jaren is een oeuvre tot stand gekomen van beelden van divers formaat dat zich kenmerkt door originaliteit en vakmanschap.

Werk van Marcel bevindt zich in de collecties van Museum Beelden aan Zee te Scheveningen en Stedelijk Museum Schiedam en in diverse bedrijfs- en privé collecties

Marcel Warmenhoven
Eerder gepresenteerd Marcel Warmenhoven