Grietje Postma

Zij beheerst een zeer verfijnde houtsnede techniek, waarbij de werken bijna schilderijen lijken, maar toch het typerende karakter, de gelaagdheid, van houtsneden behouden.  Lichtgekleurde bloemen tegen donkere takken, bomen waar licht door de kruinen schijnt. In de achtergronden geeft de nog zichtbare houtnerf extra diepte aan de kleur.

Kleurenhoutsnedes volgens de reductietechniek:

 

Meestal werk ik op een plaat berkentriplex. Er wordt een tekening gemaakt met potlood, die vervolgens wordt overgetrokken met inkt. Vervolgens wordt de plaat gefixeerd met schellak, zodat de tekening na het vele malen opnieuw schoonmaken van de plaat toch blijft staan. Dan wordt de plaat ingeïnkt met een inktrol en in een op maat gemaakt kartonnen frame gelegd. De eerste kleur kan worden gedrukt met de pers.

Vervolgens wordt dat deel weggesneden uit de plank wat deze kleur moet blijven (immers alleen de hooggelegen delen van de plank worden afgedrukt) en dan kan de tweede kleur gedrukt worden. Zo wordt er steeds meer weggesneden totdat de uiteindelijk prent klaar is. Meestal is dat bij mijn werk na zo’n 10 tot 15 drukgangen.

Grietje Postma